Mindig álmos? Ellenőrizze D-vitamin szintjét!

D-vitamin
A Louisana Állami Egyetem kutatóinak néhány legutóbbi vizsgálata szerint a D-vitamin alacsony szintje esetenként krónikus aluszékonyságot okozhat. A D-vitamint a szervezet természetes úton állítja elő, a napfény ultraibolya sugárzásának hatására. Köztudottan egyformán fontos a jó egészség megőrzésében és az immunrendszer szabályozásában. Hogyan hat az alvásra?

Az első tanulmányt ebben a témában a Journal of Clinical Sleep Medicine hasábjain tették közzé. A kutatók egy alvási tanácsadó 81 gondozottjának D-vitamin szintjét és alvásszintjét mérték. Valamennyi résztvevő alvási problémáról és „megmagyarázhatatlan fájdalomérzetről” panaszkodott. Ténylegesen diagnosztizáltak náluk valamilyen alvászavart, legtöbben alvást akadályozó légzéskimaradásról számoltak be.

A kutatók megfigyelték, hogy a résztvevők többségénél a vér D-vitamin szintjének csökkenésével álmosabbak lettek. Ezzel ellentétes hatás volt egyébként látható az afroamerikai résztvevők esetében, akiknek a D-vitamin szint emelkedése okozott aluszékonyságot.

„Miközben határozott összefüggést találtunk a D-vitamin és az álmosság között, a kapcsolat sokkal összetettebb, mint ahogyan azt eredetileg gondoltunk” – mondta David E. McCarty, a kutatás vezetője. „Az a fontos most, hogy folytassuk a kutatást és ennek az összefüggésnek a mélyére ássunk.”


A vitaminpótlással kezelhető az álmatlanság

A második tanulmány bemutatása az alvászavarokkal foglalkozó szakmai egyesület (APSS=Associated Professional Sleep Societies) júniusi, 25 éves évfordulóján esedékes. Ezúttal McCarty 153, kutatásba bevont gondozott adatait elemezte, akiknek alvászavarai és krónikus fájdalmai voltak. A kutatók a résztvevők 54%-ánál D-vitaminhiányt találtak, míg további 30%-uk vérvizsgálata alapján vitaminszintjük nem volt elégséges, ám még nem nevezhető vitaminhiánynak.

Az eredmények nem meglepőek, mivel egy korábbi kutatásból kiderül, hogy a kismértékű D-vitamin hiány gyakran párosul elszórt váz- és izomrendszeri fájdalmakkal (osteomalakiális miopáthia), ami zavarhatja az alvást.

Az osteomalakiális miopátiaáról tudjuk, hogy jól reagál a D-vitamin pótlásra, a kutatók vitaminpótlást írtak elő a vizsgálat résztvevőinek. Ezt követően közülük sokan azt tapasztalták, hogy megszűntek a naphosszat tartó álmosságuk tünetei. Tehát a D-vitaminhiány kimutathatóan közvetlenül álmosságot okozhat, a kutatók szerint ez a vitaminnak a szervezet gyulladásos folyamatainak szabályozásában betöltött szerepe folytán lehetséges.


McCarty szerint: “További kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy a D-vitamin hiánya automatikusan túlzott nappali álmosságot okoz-e, valamint azt is meg kell határozni, hogy a vitaminpótlás vajon új módszert kínál az aluszékonyság enyhítésére?”


A kutató azt is elmondta, hogy a kutatás őt immár arra indította, hogy alvászavarokkal küzdő betegeinek kezelésében más utakra térjen.


“A mód, amellyel ez a kutatás megváltoztatta a gyakorlatban alkalmazott módszereimet, annak fölismeréséből adódik, hogy a betegeim, akik alvászavarokról számoltak be, gyakran voltak D-vitamin hiányosak” – mondta McCarty.


“Nos, mint az alvás gyógyításával foglalkozó szakember, a megfoghatatlan mozgásszervi fájdalomról panaszkodó betegeimnél igyekszem kiszűrni a D-vitaminhiányt. 30 ng/ml vitaminszint alatt vitaminpótlást javasolok.”


McCarty javaslata, hogy a többi klinikai orvos is vegye át ezeket a módszereket és folytassák a kutatásokat.

(Natural News Science)

Magosi Judit szerzőről

4 thoughts on “Mindig álmos? Ellenőrizze D-vitamin szintjét!”

    1. Kedves László!
      Szakemberek szerint itthon a lakosság körülbelül 70-80 %-a D-vitamin hiányos (ha belegondolunk abba, hogy az emberek nagy része évente 1-2 hetet tölt napon ez nem is meglepő) Ha tudjuk, hogy mennyit tartózkodtunk idén napon úgy, hogy a bőrfelületünk nagy részét érte a napfény, akkor abból már lehet sejteni, hogy van-e hiányunk. Amennyiben valaki erről tényszerűen szeretne meggyőződni, léteznek ezzel foglalkozó laboratóriumok, akiknél néhány ezer forintért meg lehet méretni D-vitamin-szintet. Ha alacsony, akkor célszerű az ősztől tavaszig étrend-kiegészítő formájában pótolni, mivel ilyenkor nem annyira életszerű, hogy napozzunk. Ételek közül a tőkehalmáj, vagy a lazachús tartalmaz olyan mennyiséget, aminek rendszeres fogyasztásával szinten tarthatjuk.

  1. Nyáron , ha sok gyümölcsöt és sok fajtát fogyasztunk nagy valószínűséggel tudjuk tartani a napi D -vitamin szintet és még napozunk is hozzá,Ősztől azonban már érdemes a D3 K2 vel étrend kiegészítőként fogyasztani. Szárazföldi emberekként nem mindenki jut hozzá a tőkehalmáj ,vagy lazachoz. A vitaminokhoz igen !

    1. Kedves József! Igaza van. Annyi kiegészítéssel, hogy a sok gyümölcsből annyira sok d-vitaminhoz nem lehet jutni. Inkább a lazac, a szardínia, a makréla, tonhal, tőkehalmáj…stb. a jó D-vitamin források. Vagy a napsütés (és ez ingyen van :)), amennyiben délelőtt 10-től délután 3-ig naponta sikerül körülbelül negyed órát fedetlen végtagokkal napon tölteni. Ha valaki pont jó időt fog ki a szabadsága alatt, akkor szerencséje van. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..