Jó hír a kávé szerelmeseinek

A magyarok nagy részének a kávé nélkülözhetetlen eleme a reggelinek, és néha a délutánoknak. Vajon ez egészséges vagy nem? Gondolt már úgy a kávéra, mint tápanyag forrásra? Milyen tápanyag van a kávéban, ami jó hatással van az egészségre?

A kávé a legfőbb antioxidáns forrásunk

Mivel a magyarok fele naponta megiszik legalább egy csésze kávét, bátran kijelenthetjük, hogy a magyar ember étrendjének legfőbb antioxidáns forrása a kávé. Most sok dietetikus felkapja a fejét erre a kijelentésemre, de ha elővesznek egy zsebszámológépet és összeadják egy átlagember étrendjének teljes antioxidáns és bioflavonoid tartalmát rá fognak jönni, hogy a kávé első helyét semmi nem veszélyezteti. A legritkább esetben gondolunk úgy a kávéra mint élelem forrásra. Pedig a benne található mikrotápanyagok fontosabbak a mindennapi egészségünk szempontjából mint a koffein tartalma ami miatt iszogatjuk ha kell, ha nem.

kávé

Az egészségügy mantrája a kávéval kapcsolatban az, hogy kerüljük, mert az ártalmas a szív egészségére. Ennek oka az, hogy a kávé koffein tartalma megnöveli a pulzusszámot és a vérnyomást és ez hajlamosabbá tesz a szívrohamra – éppen úgy, mint a kocogás.

Közelmúltbeli epidemiológiai kutatások azonban azt tárták fel, hogy a kávéfogyasztás egyáltalán nem növelik meg az esélyt a szívbetegségekre. Éppen ellenkezőleg. Még az a furcsa helyzet is előállt, hogy a nagyszámú résztvevő között voltak olyanok (több mint 2000-en) akik korábban már átestek szívinfarktuson és az ő esetükben 24 százalékkal volt kisebb az esélye egy második infarktusnak azok közt akik fogyasztottak kávét mint akik egyáltalán nem.

A másik mantra az orvoslásban a kávé ellen az, miszerint megnöveli az esélyt a diabéteszre. Az ezzel kapcsolatos vizsgálat, hogy hogy nem, éppen ennek ellenkezőjét igazolta. A kávéfogyasztás csökkentette az esélyét a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának. Jóllehet a már cukorbeteg emberek esetében tényleg vércukor ingadozást okoz, ami kerülendő.

Számos más előnye is van a kávéfogyasztásnak. Bizonyítottan csökkenti az esélyét a májrák, a vastagbélrák, a Parkinson kór és a vesekő kialakulásának.

Koffein – mentes vagy nem mentes?

Nem kizárólag a koffein a felelős a fenti előnyös élettani hatásokért. Pár egyéb más antioxidáns mellett a magnézium is szerepet játszhat. Ugyanis a koffeinmentes kávét fogyasztók körében hasonló eredményt értek el, amennyiben napi több csésze kávét ittak.

forrás: naturhirek.hu

Magosi Judit szerzőről

2 thoughts on “Jó hír a kávé szerelmeseinek”

  1. Amit a kávéról írnak részben igaz és jó lenne ha így lenne. Azonban sajnos a kávé jelentősen csökkenti az epe munkáját, károsítja a hasnyálmirigyet, és nem tesz jót a pajzsmirigynek sem. Ezeket szintén kísérletek igazolják.
    Jó lenne tudni a tényleges igazságot, mert ahány fele olvasunk annyi verzióval találkozunk.
    Ha tudnak valami biztosat szívesen veszem. Legalább újra ihatok bűntudat nélkül egy kis tejes kávét.

    Szép napot mindenkinek!

    1. Kedves Judit! Mint a cikkben is olvasható, a cukorbetegek számára kerülendő. A pajzsmirigybetegség esetén a koffein és a cukor nem a legnyerőbb páros. A jó hír viszont, hogy létezik koffeinmentes kávé is és stevia édesítő, ezekkel a koffein+cukor kiküszöbölhető. A kávé rossz hírét némileg rehabilitálja még ez a cikk és a benne említett kísérletek. http://www.tenyek-tevhitek.hu/kave.htm

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..